Hoe kom je aan personeel voor festivals?
Er is een enorm tekort aan personeel in Nederland. De zomer van 2022 was het eerste zomerseizoen sinds jaren dat er weer grootschalige festivals georganiseerd werden. Maar als iedereen wil feesten wie zorgt er dan voor dat er een feestje georganiseerd wordt? Winkeliers denken dat zij moeite hebben om personeel te werven, dat is nog niets vergeleken met event organizers. Hoe kom je aan personeel voor festivals en op welke wijze kan Moneycomb.nl daar een rol in spelen?
1. Andere leeftijdscategorieën
Normaal gesproken ligt het personeel op festivals rond dezelfde leeftijd als het publiek, soms iets ouder. Maar tijdens evenementen voor senioren zie je weinig tieners rondlopen om werkzaamheden te verrichten en herintreders kom je nauwelijks tegen op een dance-event. Dat is een gemiste kans want een divers gezelschap kan de workforce versterken. Jongeren met minder ervaring hebben eindeloos veel energie, maar je moet ze niet opzadelen met een waslijst aan taken. Wat ouder personeel met ervaring kan op basis van efficiënt werken de jongeren meestal behoorlijk goed bijhouden.
Als je personeel kiest op basis van minimumloon en daarom zo jong mogelijk personeel gaat werven dan loop je tegen problemen aan. Studenten zijn alleen beschikbaar in het weekend en tijdens vakanties, wat ouder personeel is meer flexibel wat betreft werktijden. Als de werknemer tweemaal zo oud is als de bezoeker dan ontstaat er vaak een natuurlijk respect en jongeren zullen minder snel de grenzen opzoeken. Dit betekent uiteraard niet dat het personeel als norse schoolmeesters moeten rondlopen. Ze weten juist heel goed waar de grenzen liggen omdat ze die tijd zelf ook hebben meegemaakt. Die onzichtbare kaders werken heel bevrijdend en sfeerverhogend.
2. Doe het zelf
Steeds meer winkels hebben zelfscan kassa’s. Supermarkten, drogisten en ook bij de Action kun je zelf scannen. Met het bonnetje of een app kun je vervolgens met de boodschappen door het poortje lopen bij de uitgang. Op festivals staan echter lange rijen. Bij de parkeerplaats begint de ellende al, bij de kassa staat weer een rij en bij een eettentje kun je beter aanschuiven als je nog geen hoger hebt. Om vervolgens achteraan te gaan staan bij de rij voor de toiletten, tegen de tijd dat je vooraan bent moet je vast een boodschap doen. Waarom laat je bezoekers op een festival niet zelf hun (digitale) tickets scannen?
Bij een fastfood restaurant kun je zelf bestellen op een touchscreen monitor, zo haal je de druk van het personeel en kun je meer verrichten met minder mensen. In lunchrooms kun je al regelmatig inloggen op jouw tafel nummer en gerechten bestellen zolang je daar zit. Je hoeft dus niet steeds iemand te roepen, als die wrap van je vriend er lekker uitziet dan bestel je via de mobiele browser nog een extra delicatesse. Tijdens een evenement moet je werken met ad hoc internetverbindingen en hardware op locatie, toch is de onderliggende technologie allemaal aanwezig. Moneycomb legt beveiligde internetverbindingen aan op festivalterreinen waarmee je gasten allerlei handelingen kunt laten verrichten. Veel bezoekers waarderen het enorm omdat de wachttijden worden verkort en ze zelf meer invloed hebben.
3. Buitenlands personeel
Dit is een controversieel onderwerp omdat niet alle consumenten het prettig vinden als dienstverlenend personeel niet de Nederlandse taal machtig is. In modezaken en in de horeca komt het steeds vaker voor dat werknemers Engels spreken en dan niet eens altijd als eerste taal. In zaken die van oorsprong uit een ander land of cultuur komen wordt dit sneller gewaardeerd dan bij ‘Hollandse’ bedrijven. Als je bij een Amerikaanse hamburgerketen in het Engels wordt aangesproken dan accepteert de gemiddelde klant dit sneller dan bij de HEMA. De Engelse taal is dan wel de grens want een IKEA-werknemer die vloeiend Zweeds spreekt, maar geen Nederlands zal geen succes zijn.
Afhankelijk van je evenement is er niets mis met personeel aannemen uit het buitenland. Met name als ze voornamelijk handelingen uitvoeren waarbij verbale communicatie niet of nauwelijks een rol speelt. Zorg er wel voor dat de papieren in orde zijn, inclusief werkvergunning en achtergrond controle. Je wilt overigens dat iedereen die voor je werkt representatief en betrouwbaar is, stel daarom een wervingsprotocol op dat voor iedereen van toepassing is.
4. Contactloos betalen
Af en toe lees je in een artikel de vraag of zelfscan sneller gaat dan betalen bij de kassa. Er vindt regelmatig een test plaats of digitaal pinnen sneller gaat dan contant betalen. Er worden allerlei zaken bijgehaald om er een ‘eerlijke’ strijd van te maken, maar het is gewoon een feit dat contactloos betalen sneller en efficiënter werkt. Als je vooraf artikelen kunt scannen of toevoegen aan een lijst dan hoef je bij de kassa alleen nog maar af te rekenen. Als je een smartphone, kaart met tegoed of pinpas in je hand bij de kassa komt dan ben je sneller klaar dan met een achterzak vol cash. Als processen sneller verlopen dan hoef je er minder tijd aan te besteden, wat betekent minder personeel om hetzelfde resultaat te behalen.
Bij contactloos betalen hoeft er geen kassa opgemaakt te worden, een uitdraai van het kassasysteem is voldoende. Er zal geen onenigheid ontstaan bij de kassa over wisselgeld en er worden geen muntjes meer geteld. Er hoeft geen centrale kluis te zijn met iemand die regelmatig een geldkoffer komt ophalen. Er is een reden dat er steeds meer winkels en met name restaurants overstappen op exclusief contactloos betalen. De handelingen verlopen sneller en efficiënter met minder personeel.
5. Workflow-optimalisatie
Niet alleen is er een schaarste aan personeel, de kosten van alle werknemers opgeteld kunnen hoog uitpakken. Bekijk eens kritisch de wijze waarop de organisatie in elkaar steekt. Waar kun je efficiënter werken zonder invloed op de kwaliteit van het evenement? Wellicht kun je ergens tijd sparen, werkzaamheden samenvoegen of onderdelen aanpassen zodat ze minder arbeidsintensief zijn. Optimalisatie doe je niet een week voordat het evenement start, dit begint al tijdens de conceptfase. Als het een terugkerend event betreft dan kun je op basis van de resultaten uit de vorige editie bepalen wat werkt, wat niet en waar ruimte is voor verbetering. Als er eenmaal een beter werkplan voorhanden is dan profiteer je hier keer op keer van.
6. Samenwerken in plaats van voor je werken
Het industriële tijdperk is voorbij. Mensen zijn geen machines, het zijn individuen met eigen wensen en voorkeuren. Dit kun je ‘lui’ of ‘werkschuw’ noemen, voor een werkgever betekent het gewoon dat je moet leren luisteren naar je personeel. Het is meermaals gebleken dat bedrijven die hun werknemers op een persoonlijke wijze benaderen de productiviteit zien stijgen. Personeel werkt harder, er is minder ziekteverzuim en de flexibiliteit neemt toe als werknemers zich onderdeel voelen van een groter geheel. Deze gedragsverandering moet vanaf de top komen, het draait echt niet alleen om het salaris.
7. Meer smart-functionaliteit
Eigenlijk is het vreemd dat nog zoveel festivals gebruik maken van muntjes, tickets of andere on-site betaalmiddelen waar niemand op zit te wachten. Hoeveel muntjes is een biertje of een gevulde koek? Kun je ook met halve munten betalen? En dan zijn er uiteraard standhouders die ‘stiekem’ een mobiele pinautomaat hebben meegenomen om hun klanten tevreden te stellen en omzet te draaien. Iedereen loopt rond met smartphones en smartwatches, maak daar gebruik van. Laat bezoekers hun tegoed upgraden via betaalzuilen of kies voor mobiel pinnen over het gehele festivalterrein. Je hoeft minder uit te leggen, geen doorweekte bonnetjes te bewaren of geld in kas te houden. Zelfs als je niet een 100 procent smart festival kunt organiseren, bijvoorbeeld omdat jouw doelgroep dit niet accepteert, dan kun je wel zoveel mogelijk ‘smart’ maken op het festival. Moneycomb denkt graag met je mee om slimme evenementen te organiseren op basis van een betrouwbare verbinding en drempelverlagende betaalopties.
8. Betere integratie mens en machine
Gaan robots mensen vervangen? Metropolis is een film uit 1927 waarin het ‘gevaar’ van automatisering of beter gezegd robotisering al werd gevisualiseerd. Pakweg 100 jaar later mag je blij zijn als Siri het juiste liedje afspeelt op Spotify en als de zelfscan kassa jouw actiecoupon begrijpt. Met andere woorden; het gaat echt niet zo snel als voorspeld wordt en we worden heus niet zomaar vervangen.
Automatisering zoals we dit nu ervaren is vooral ondersteunend van aard. Je wilt iets, technologie kan je helpen om je doel te bereiken. Biedt jouw personeel de middelen om zo tot betere resultaten te komen. Met mobiel pinnen, met een betrouwbare internetverbinding op locatie en met een betaalprovider die er niet om de haverklap uitvliegt. De meeste weerstand die we bij Moneycomb tegenkomen zijn opdrachtgevers die al ‘iets’ hebben geprobeerd, maar dat draaide uit op een fiasco. Wij pakken het vanaf de basis serieus aan waarbij we ons richten op de belangen van zowel de bezoekers als de opdrachtgever. Plan vandaag nog een vrijblijvend adviesgesprek in.
Tekort aan personeel is een langetermijnuitdaging
Op deze pagina geven we een aantal suggesties om het personeelstekort op te lossen. Je hebt vast al gemerkt dat veel oplossingen niet gericht zijn op meer personeel tijdens een evenement, maar juist een meer efficiënte inzet van de workforce. Er komen niet zomaar duizenden werknemers bij omdat er een tekort is. Binnen het aanbod in Nederland loop je gewoon vast en je kunt niet onbeperkt mensen uit het buitenland werven. Je kunt schuiven in leeftijd en salaris, maar dit zijn uiteindelijk kortetermijnoplossingen. Een festival zonder personeel is ondenkbaar en niet wenselijk, zorg er wel voor dat iedereen de kans heeft om optimaal te presteren.
Wil je weten wat Moneycomb.nl voor jou kan betekenen op het gebied van betaalsystemen? Neem dan gerust contact met ons op.