Hoe werkt Tikkie eigenlijk?
Moneycomb is dé specialist in cashless betalen tijdens events, festivals en andere situaties waarin er behoefte is aan een tijdelijke verbinding om digitale betalingen te verwerken. Zo wordt veilig betalen zonder contant geld eenvoudiger dan ooit. De meeste opdrachtgevers begrijpen dat er achter de schermen veel werk verzet moet worden om digitaal pinnen mogelijk te maken. Er zijn diverse manieren om zonder cash te betalen, Tikkie is een populaire betaaloptie in Nederland. Hoe werkt dit, wat kost het en is het veilig? Moneycomb zocht het voor je uit.
Heb je andere vragen over cashless betalen? Neem dan gerust even contact op met de specialisten van Moneycomb. We helpen je graag verder.
Wat is Tikkie?
In 2016 lanceerde de ABN-Amro Group een mobiele app genaamd Tikkie. Deze app maakt het mogelijk om betaalverzoeken te sturen naar iemand waarvan de begunstigde een geldig telefoonnummer heeft. Deze dienst is met name ontwikkeld voor consumenten om geld aan elkaar te vragen. Bijvoorbeeld als iemand een product of dienst heeft betaald voor een vriend en een betaalverzoek stuurt om de rekening te vereffenen. Of na een diner waarbij de rekening gesplitst wordt. Het systeem is vooral bedacht om relatief kleine bedragen te incasseren.
In 2015 werd de app getest met een groep studenten aan de Universiteit van Amsterdam, na de nationale lancering zou de dienst in slechts twee jaar tijd drie miljoen gebruikers weten te verwerven. Hoewel de applicatie is ontwikkeld in opdracht van ABN-Amro hoeft de gebruiker geen bankrekening te bezitten bij deze bank. Iedere Nederlandse bankrekening die iDEAL betalingen accepteert, is te gebruiken met de Tikkie app. Hoewel een Nederlandse bankrekening verplicht is, kun je met Nederlandse, Belgische en Duitse telefoonnummers deze app gebruiken.
Is Venmo hetzelfde als Tikkie?
Als je in de Verenigde Staten woont dan zal de naam Tikkie je niet veel zeggen. Bij Nederlanders zal er niet snel een belletje gaan rinkelen als je ‘Venmo’ zegt. Toch was Venmo waarschijnlijk het voorbeeld voor de Nederlandse app. Venmo bestaat sinds 2009 en werd opgericht door twee studenten aan de universiteit van Pennsylvania. Ze vonden de wijze waarop POS (Point Of Sale) systemen werken erg onhandig. Ze hadden plannen om betaaloplossingen voor veilingen te maken maar ze zagen in een yoghurt winkeltje van een vriend dat het splitsen van betalingen voor consumenten erg ingewikkeld was. Tijdens een jazz festival kwamen ze tot de conclusie dat het delen van betaalverzoeken de oplossing was. Dit verliep in eerste instantie via SMS, later zou er een app ontwikkeld worden.
Venmo werd later opgekocht door PayPal en is nu beschikbaar voor alle diensten die gebruik maken van PayPal. Mits je in Verenigde Staten woont, want buiten Noord-Amerika biedt PayPal deze vorm van digitaal betalen niet aan. Tikkie is de Nederlandse versie van Venmo, ditmaal geheel gericht op het Nederlandse publiek. Overigens is de link tussen Venmo en Tikkie zover we weten nooit bevestigd door de ontwikkelaars van de Nederlandse app. Het concept ligt eigenlijk voor hand, het maakt digitaal betalen en met name kosten delen heel laagdrempelig.
Is Tikkie hetzelfde als iDeal?
Eigenlijk is een Tikkie niets anders dan een iDEAL-betaallink zoals ondernemers deze al langere tijd gebruiken om klanten te laten betalen. Het iDeal systeem werd in 2005 geïntroduceerd door ABN-Amro, ING, de Postbank en Rabobank. Later zouden meer banken deze vorm van digitaal betalen ook gaan ondersteunen. Nu kun je met veruit de meeste Nederlandse banken geld verzenden en ontvangen via iDEAL.
Normaal gesproken moet er betaald worden om geld te incasseren via iDEAL. De betalende partij hoeft geen extra kosten te maken, de ontvanger moet deze kosten voldoen. Het Tikkie systeem werkt via iDEAL, ABN-Amro heeft ervoor gekozen de kosten voor de transactie zelf te dragen. Zo blijft de dienst gratis voor gebruikers. Na het grote succes van deze betaaldienst zijn er commerciële concepten ontwikkeld zoals partnerverbanden met andere partijen. Zo kan de dienst gratis blijven voor consumenten die over en weer geld willen verzenden.
Voordelen van Tikkie
- Het is niet nodig om als betalende partij de Tikkie app te installeren. De persoon die om geld vraagt moet wel een mobiele app downloaden.
- Tijdens een WhatsApp gesprek is het mogelijk om direct een link te verzenden wat de drempel om te betalen lager maakt.
- Bij zakelijke betalingen is het mogelijk om de bevestiging te personaliseren met een afbeelding of GIF-animatie. De Tikkie omgeving blijft echter wel hetzelfde.
- Je kunt naast een individu ook een verzoek sturen naar meerdere ontvangers. Bijvoorbeeld na het splitsen van een rekening. Hier is een handige calculator voor ingebouwd.
Nadelen van Tikkie
- Beide partijen moeten beschikken over een smartphone met mobiel nummer. Dit is niet het geval met iDEAL of een digitale pinautomaat.
- De app kan niet zien aan wie het betaalverzoek is verzonden. Dit verhoogt de anonimiteit maar het maakt het lastig om betaalde verzoeken te organiseren.
- Een vergissing is snel gemaakt. Het IBAN-nummer moet kloppen, de betalende partij ziet echter niet dit rekeningnummer.
- Terugboeken is niet direct mogelijk omdat het geld via een intermediaire rekening loopt. Voor een retourboeking heb je een tegenrekening nodig of je moet een nieuwe Tikkie maken.
- Ondernemers moeten per transactie betalen en zijn verplicht een abonnement te nemen waarbij 20 Tikkies inbegrepen zijn. De kosten variëren momenteel van 15 tot 25 cent exclusief BTW.
- Het is mogelijk dat gebruikers advertenties te zien krijgen. Dit hoort bij het verdienmodel, maar het kan als storend worden ervaren.
- Het concept is bedoeld voor lagere bedragen. Er is een limiet van 750 euro per verzoek met een maximum van 2500 euro voor een verzoek naar meerdere personen. In 24 uur kun je maximaal 2500 euro ontvangen.
Tikkie tijdens een evenement
Bij Moneycomb kijken we nauwlettend naar goede betaaloplossingen tijdens evenementen, festivals etc. Zo hebben we alternatieven ontwikkeld voor festivalmuntjes en contante betalingen. Als specialist op het gebied van cashless betalen juichen we ontwikkelingen als Tikkie dan ook van harte toe. Toch zijn er ook kanttekeningen te plaatsen. Hoewel de drempel laag ligt voor consumenten zijn er enkele stappen die de drempel juist verhogen. Tikkie voor de horeca werkt op basis van QR-code. Scan de code die de kassa genereert en betaal in je eigen bankomgeving. Dit lijkt eenvoudig maar een mobiel pinapparaat werkt toch net iets sneller. Daar komt bij dat de kosten voor een pinbetaling lager liggen dan bij een iDeal betaling het geval is.
De branding van Tikkie is ook zeker een obstakel dat tijdens evenementen niet altijd gewaardeerd zal worden. Het komt toch minder professioneel over dan digitaal betalen met een betaalkaart, smartphone, smartwatch of armband met RFID-chip. Hoe cashless betalen werkt tijdens festivals leggen we graag uit tijdens een vrijblijvend adviesgesprek.
Tikkie in de horeca
Tikkie Check maakt het eenvoudig om de rekening te betalen zonder personeel aan tafel. Het kassasysteem van de horecagelegenheid maakt de rekening op en stuurt deze naar de klant. Die kan het betaalverzoek direct betalen via de bankieren-app en vervolgens de zaak verlaten. Er hoeft geen personeel met mobiel pinautomaat langs te komen aan tafel wat heel praktisch kan zijn. Een potentieel probleem is wel dat horecapersoneel weinig zicht heeft of klanten betaald hebben. Controle is lastig als mensen zomaar weglopen van de tafel. De Koninklijke Horeca Nederland geeft aan dat betalen in de horeca zo makkelijker en leuker wordt. Je zou wel het tegenargument kunnen opwerpen dat het zo onpersoonlijk wordt.
Tikkie Check is te koppelen met een aantal POS-systemen. Betalingen vinden plaats per transactie, de tarieven worden lager bij een groter aantal transacties. Uiteraard is het mogelijk om Tikkie als additionele betaalmethode aan te bieden, het hoeft geen vervanging te zijn. Informeer bij Moneycomb naar alle oplossingen voor digitaal betalen in de horeca tijdens festivals en op evenementen.
Is Tikkie veilig?
In principe levert een Tikkie verzenden of ontvangen niet meer risico op dan met een standaard iDEAL-link het geval is. Het is wel zo dat consumenten niet altijd de kennis bezitten om met dergelijke functionaliteit om te gaan. Als iemand een betaalverzoek stuurt en de ontvanger betaalt deze, dan is de transactie afgerond. Er is geen tegenrekening bekend. In 2019 werd de nieuwe functie Tikkie Pay geïntroduceerd waarbij het IBAN-nummer van de ontvanger zichtbaar was. Deze transparantie past niet bij het Tikkie platform.
Er zijn oplichters die gebruik maken van nep links om betalingen te ontvangen. Zo is de officiële URL tikkie.me dus niet tikkie.nl. Het is daarmee van belang dat ontvangers altijd controleren of de link echt van Tikkie afkomstig is.
Het ligt voor de hand dat consumenten tijdens een festival graag gebruik willen maken van deze app, bijvoorbeeld om de rekening te splitsen. Er moet in dit geval verbinding gemaakt worden met het internet. Moneycomb heeft veel ervaring opgebouwd met mobiel internet op locatie en kent alle valkuilen die hierbij aanwezig zijn. Naast een stabiel internet dat niet mag uitvallen moet de verbinding uiteraard ook beveiligd zijn. Digitaal pinnen is een directe methode van betaling terwijl een Tikkie altijd via een tussenrekening van ABN AMRO loopt. De route die wordt afgelegd is dus anders.
Als je meer wilt weten over digitaal betalen en security maatregelen neem dan gerust even contact op met de experts van Moneycomb.