Hogere omzet op festivals en evenementen
Prijzen gaan omhoog voor iedereen. Fabrikanten hebben meer kosten, vervolgens de groothandel, retail en achteraan in de rij staat de consument. Dit heeft ook gevolgen voor festivals en evenementen. Organisatoren moeten extra kosten ook doorrekenen of elders zien te besparen. Welke mogelijkheden zijn er om de omzet bij een festival of evenement te verhogen zonder de bezoekers uit te wringen? Een cashless betaalsysteem bijvoorbeeld, daar kan Moneycomb.nl bij van dienst zijn. Meer over betaalopties en andere praktische tips vind je op deze pagina.
Uitdagingen voor festivals en evenementen in 2023
De nasleep van Corona is nog steeds gaande. Hoewel de meeste restricties uit de wereld zijn merken we nu echt de gevolgen in onze portemonnee. De productie moet weer op gang komen en de hoge inflatie is voor een deel te wijten aan bedrijven die een inhaalslag proberen te maken. Dat de eventsector onevenredig zwaar is getroffen zal geen nieuws zijn, om de verloren omzet terug te verdienen is tijd nodig. Dat is echter niet voldoende, de manier waarop events georganiseerd worden zal ook moeten veranderen. Dit gaat gepaard met uitdagingen, maar er zijn ook allerlei nieuwe mogelijkheden om events ‘future proof’ te maken. Laten we eerst eens even kijken naar de uitdagingen waar we mee te maken hebben.
1. Duur bier
Deze uitdaging geldt voor alle soorten drank, maar bier komt de laatste tijd vaak in het nieuws. Bierprijzen stijgen snel, dit is met name voor horeca op festivals en evenementen een flinke strop. Ga je meer munten vragen voor een biertje, gebruik je kleinere bekers of verlaag je de winst om te scoren op volume? Met een cashless kassasysteem kun je voordeel behalen. Dan zit je niet met vaste prijzen voor munten, je kunt op basis van de kosten de prijs aanpassen. Als je bijvoorbeeld tourt met een evenement dan kun je per locatie de prijzen afstemmen op de kosten of juist de besparingen die je maakt. Er zijn ook cafés die overschakelen op andere merken bier, dat is tijdens evenementen uiteraard ook een optie.
2. Eten en drinken bestellen
Op een vol terras moet je geduldig zijn. Er is te weinig personeel en dan moet je voor ieder extra glas weer wachten tot er iemand in de buurt is. Steeds meer horecazaken stappen over op QR-codes om te bestellen. Gekoppeld aan een cashless kassasysteem is het reuze eenvoudig om een item te kiezen van de menukaart en te betalen. De bediening hoeft dan alleen nog maar de order uit te serveren. Dit werkt enorm omzetverhogend want klanten zullen veel sneller nog een extra item tussendoor bestellen. Omdat de bediening niet geautomatiseerd is blijft er een stukje sociale interactie wat ook zeker van belang kan zijn.
3. Eten en drinken betalen
Het concept Street Food met wagens die ieder een uniek assortiment aan snacks verkopen is ondertussen ingeburgerd in Nederland. Wat betreft food concepts, lopen we hier zeker niet voorop in vergelijking met elders in de wereld. Zo is het concept ‘food court’ nooit echt aangeslagen in Nederland, terwijl je dit in de Verenigde Staten en Azië wel vaak tegenkomt. Met food court bedoelen we meerdere verkopers van etenswaren die zich in dezelfde locatie bevinden. Betalen gaat via een centrale kassa. Er zijn meerdere manieren om dit concept met een cashless kassasysteem laagdrempelig invulling te geven. Zo kunnen gasten een prepaid kaart kopen bij de kassa, vervolgens bestellen ze op meerdere plekken en het krediet wordt afgeschreven. Personeel hoeft niet met muntjes of wisselgeld te werken en meerdere aanbieders kunnen zelfstandig omzet genereren op basis van een centraal systeem.
4. Fooi geven
Hoeveel procent fooi is normaal? Moet je echt fooi geven of alleen als de service uitmuntend is? In tegenstelling tot in Amerika komt er niet standaard 20 tot 30 procent bovenop de rekening in Nederland. Op zich is er wel een bereidheid bij Nederlanders om een extraatje te geven, maar omdat het zo vrijblijvend is wordt het lang niet altijd gedaan. Daarnaast kan een cashless kassasysteem hier een rol in spelen, zowel in negatieve als positieve zin. Als een klant digitaal betaalt met een mobiel pinapparaat dan is er minder gelegenheid of tijd om een fooi te geven. Als de klant echter zelf via een app kan betalen, vooraf of achteraf, en er is een handige knop voor een standaard fooi dan hoeft er geen berekening plaats te vinden. Bezorgers zoals Uber Eats en Domino’s maken hier al gebruik van. Hiermee kun je de omzet op een evenement of festival flink verhogen.
5. Exit through the giftshop
Merchandise, speeltjes of gewoon een paraplu (met logo) als het begint te regenen. Als je duizenden bezoekers ontvangt dan zijn er meerdere gelegenheden om producten te verkopen. Probeer hierbij een goede balans te vinden tussen leuk en nuttig, goed en goedkoop. Als je veel marge wilt maken zorg dan dat de kwaliteit wel een beetje in orde is voordat je de hoofdprijs vraagt. Zorg dat winkeltjes goed zichtbaar zijn, prop ze niet op het laatste moment ergens op het terrein waar nog een gaatje is. Ook hier zorgt een cashless kassasysteem er weer voor dat mensen meer letten op het aanbod dan op de prijs. Die kun je netjes erbij vermelden, als je verder zorgt voor een aantrekkelijke presentatie en goed aanbod dan zullen consumenten sneller tot aankoop over gaan.
6. Operationele kosten
Wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet terug te verdienen. Kijk goed naar de operationele kosten. Waar gaat het geld naartoe en zijn er nieuwe mogelijkheden om het net zo goed of beter te doen? Zo kun je middelen huren die je voorheen wellicht zou kopen. Eigendom kan op den duur goedkoper uitvallen, toch kan een budget per event zorgen voor optimale omzet. Wat heeft het voor zin om nu te investeren in middelen die over enkele jaren achterhaald zijn? Als je wilt groeien dan is er niets mis met een langetermijnvisie, je zult het wel moeten bekostigen met omzet die je nu kunt realiseren. Zo kun je het steeds iets groter aanpakken op basis van de inkomsten die je genereert. Afschrijven kan voordeel opleveren, maar zoals we de laatste jaren hebben gezien zijn er weinig zekerheden en constante factoren.
7. Samenwerking
Zelf doen of uitbesteden? Als het enigszins mogelijk is besteed je werkzaamheden uit. Werk met gespecialiseerde partijen en fungeer zelf als coördinator tussen deze partijen. Zie bedrijven niet als leverancier, maar als partner, sta open voor vragen en suggesties. Dit wordt zeker gewaardeerd en die open communicatie zorgt voor een hogere betrokkenheid. Voor een cashless kassasysteem werk je samen met Moneycomb.nl. Wij zien ons niet als zomaar een leverancier maar als een partner in betaaloplossingen tijdens festivals en evenementen. De slogan “wij zijn pas tevreden als jij dit bent” klinkt afgezaagd, maar het is wel waar. Al snel ontstaat er een shortlist aan leveranciers en partners waar je als organisatie op kunt bouwen.
Dit zijn een aantal uitdagingen waar we mee te maken hebben en de rol die laagdrempelig betalen speelt om tot een effectieve oplossing te komen.
Laagdrempelig betalen met een cashless betaal systeem
Een terugkerend onderwerp in veel uitdagingen die event organizers hebben is betalen en alles wat daarbij komt kijken. Geld is eigenlijk best onhandig. Het is beter dan ruilhandel, maar met een cashless kassasysteem gaat betalen een stuk eenvoudiger. Je kunt een mobiel pinapparaat koppelen aan de administratie, het is mogelijk om realtime te volgen hoeveel omzet er wordt gegeneerd en consumenten letten vaak niet eens op het bedrag als ze hun kaart voor de lezer houden. Het vertrouwen in digitale betaalmiddelen ligt hoog, ook bij aanbieders. Dat magische piepgeluid als de transactie is goedgekeurd stelt verkopers gerust. Bestellen, betalen en verder gaan. Hoe kan Moneycomb van dienst zijn om laagdrempelig betalen mogelijk te maken? Denk aan:
- Online infrastructuur opzetten
- Draadloze verbinding op het terrein
- Mobiele pinautomaten tijdens events
- Meerdere betaalproviders om uitval te voorkomen
- Coördinatie tussen stakeholders
- Maatwerk advies om een cashless kassasysteem in te richten
Voor Moneycomb is het van belang dat de opdrachtgever ontzorgd wordt wat betreft betalingen tijdens festivals en evenementen. Daarnaast denken we mee over de mogelijkheden om de omzet te verhogen met praktische betaaloplossingen en een minimum aan frictie. Als de bezoeker eerst moet contant betalen voor muntjes die ze later moeten inleveren voor geld als ze naar huis gaan is compleet achterhaald. En dan zijn er zelfs halve muntjes, goed om hoofdrekenen te oefenen, maar niet bevorderlijk voor de omzet natuurlijk.
Van cash naar cashless
Dat klinkt allemaal mooi en aardig, maar wat doe je met bezoekers die niet met kaart of app willen betalen? Dit kun je oplossen door te werken met prepaid kaarten of armbandjes die mensen kunnen opladen aan de kassa. Hiervoor moet uiteraard een kassa voor zijn waar contant geld verwerkt kan worden. Door dit centraal te regelen heb je veel minder security uitdagingen, zowel voor de organisatie als de bezoeker. Als je de omzet wilt verhogen dan is het uiteraard niet verstandig om groepen consumenten buiten te sluiten. Moneycomb is een groot voorstander van digitaal betalen en cashless kassasystemen, maar we zijn niet blind voor andere methoden. Ook ditmaal kijken we weer naar het verlagen van de drempel om te betalen. Dit levert de organisatie meer omzet op terwijl de bezoeker met een goed gevoel huiswaarts keert.
Neem voor vragen over een cashless kassasysteem op jouw event contact op met de specialisten van Moneycomb.