Kopen zonder te betalen op festivals
Onze eerste, grote missie bij Moneycomb was het vervangen van de festivalmuntjes met een modern, cashless systeem. Met deze hyperfocus is ons bedrijfje uitgegroeid tot een serieuze speler in digitaal betalen op festivals en evenementen. Dat doen we uiteraard niet alleen, zo werken we samen met payment providers en maken we gebruik van geavanceerde technologie die specialisten hebben ontwikkeld. Het is belangrijk dat, wanneer je een bestaand systeem wilt vervangen met een nieuw product, ook echt iets neerzet dat werkt. En liever ook nog beter dan wat er al op de markt bestaat. Dit betekent ook dat je soms concessies moet maken als organisatie.
Van ambitie naar realiteit
Zo moet je kiezen of contactloos pinnen de standaard is voor jouw evenement, of je cash kunt gebruiken om een polsbandje ‘op te laden’ en of er een kassa moet blijven voor het verwerken van contante betalingen. Hoe ver kun je gaan en wat is een stap té ver? We kijken uiteraard om ons heen om onze dienstverlening beter en efficiënter te maken. Kun je binnen afzienbare tijd ‘kopen zonder te betalen op festivals’? We zetten de (on)mogelijkheden graag voor je op een rijtje. Als je wilt bespreken wat er mogelijk is tijdens jouw event, neem dan gerust even contact op met de experts van Moneycomb.
Loop gewoon weg
Amazon is niet alleen een grote online winkel, in de laatste jaren proberen ze ook in de winkelstraten marktaandeel te verwerven. Zo introduceerden ze in 2016 een Just Walk Out formule genaamd Amazon Go. Het idee was dat de klant producten uit de schappen kon pakken, door een ingenieus systeem van camera’s en sensoren werd berekend hoeveel de klant moest betalen. Het systeem leek opvallend goed te werken, alleen duurde het soms uren voordat de rekening in de app verscheen en het verschuldigde bedrag werd afgeschreven. Na onderzoek bleek hier een opvallende verklaring voor te zijn; in plaats van winkelpersoneel of kunstmatige intelligentie, zaten er duizenden werknemers in India naar camerabeelden te staren. Het was niet de sensor in het winkelschap dat bepaalde of de klant een pak melk had gepakt, maar een onderbetaalde persoon in een lagelonenland die gewoon beelden van de camera bekeek. De Just Walk Out formule is ondertussen gestaakt en vervangen door een scansysteem in het winkelkarretje. Dat lijkt veel meer op de zelfscan die we in Nederland kennen van supermarkten. De ambitie én belofte van Amazon bleek slechts een rookgordijn te zijn voor een oplossing die gewoon (nog) niet goed werkte.
Betalen op festivals
Een festival is een micro-community die voor één of enkele dagen bestaat. In tegenstelling tot een supermarkt of een pretpark is een festival van tijdelijke aard. Dit brengt unieke uitdagingen met zich mee, niet in de laatste plaats het verrichten van betalingen. Moet je werken met contant geld, digitaal pinnen of met muntjes die alleen bruikbaar zijn tijdens het evenement? Of een combinatie van mogelijkheden om niemand buiten te sluiten. Bij Moneycomb zijn we ambitieus maar ook realistisch.
Het Amazon-concept werkte niet omdat het een oplossing was die enorm onhandig was in vergelijking met bestaande systemen. Zo moesten camera’s de klanten door de winkel volgen, sensoren moesten letterlijk wegen of er een blik soep uit het schap werd genomen. Wat als de klant dit blik pakt en toch besluit terug te zetten? En dan op een verkeerde plek … Daarom waren er mensen nodig die iedere transactie, iedere beweging moesten controleren. Zo waren maar liefst 50 mensen achter de schermen bezig om ieder filiaal draaiende te houden, waar normaal gesproken een handjevol werknemers voldoende zouden zijn. Zelfs als je dit beschouwt als pilot project is niet duidelijk wat de uiteindelijke oplossing zou moeten zijn.
Is cashless betalen op festivals beter dan met contant geld betalen? In de meeste gevallen durven we hier volmondig “ja” te antwoorden. Zonder cash is er minder kans op fouten, de situatie wordt veiliger voor zowel het personeel als de bezoekers, en transacties verlopen aanzienlijk vlotter. Zou je een systeem kunnen bedenken dat nog laagdrempeliger is dan een pinpas of bankapp op je smartphone? Polsbandjes waar je tegoed op kunt zetten zijn bijvoorbeeld effectief gebleken. Dan kan de gebruiker ook niet meer uitgeven dat wenselijk is, denk aan groepen die met een totaal budget werken. Maar een one-size-fits-all oplossing bestaat gewoonweg niet.
Hoe kun je cashless betalen beter maken?
Er zijn twee stakeholders die baat hebben bij drempelloos betalen. Allereerst de ondernemers die omzet willen draaien op een festival. En daarnaast de bezoekers die snel en eenvoudig willen betalen voor consumpties, merchandise en meer. Een betaalzuil kan hierbij uitkomst bieden, of een digitaal pinapparaat. RFID-chip technologie wordt steeds goedkoper, daarmee zou je tags op producten bij de uitgang draadloos kunnen scannen, de betaling kan dan geheel automatisch worden verwerkt.
Ambitie is prachtig, pragmatisch denken blijft de basis. Moneycomb is een ambitieuze organisatie met moderne oplossingen die écht werken. Wil je weten hoe we onze betaaloplossingen kunnen inzetten voor jouw evenement? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.