Meer geld verdienen op festivals met digitaal betalen
Er zijn diverse praktische redenen om digitaal betalen toe te passen op een festival of evenement. In steeds meer winkels is pinnen de standaard geworden, veel afhaalrestaurants werken al exclusief pin-only. Het is eenvoudig om een lijstje met voordelen van digitaal betalen samen te stellen, maar hoe leg je het als event organizer uit aan derde partijen? Denk aan horeca en merchandise verkopers die op een festival actief zijn? Bij Moneycomb nemen we alles wat bij digitaal betalen van belang is uit handen van de organisatie, we kunnen de mogelijkheden en toepassingen toelichten in een vrijblijvend gesprek. Maar hoe leg je het als organisatie uit aan de participanten die op jouw festival een boterham moeten verdienen? Op deze pagina vind je drie redenen waarom je met digitaal betalen meer geld kunt verdienen.
1. Geen muntjes meer nodig
Festival munten zijn ouderwets en achterhaald. Het is een tijdrovend proces dat zowel voor de organisatie als voor de bezoekers niet echt prettig is. Eerst moet de bezoeker geld inwisselen voor munten. Soms zijn het munten van plastic, soms zijn het kartonnen kaartjes, soms moeten ze letterlijk worden gebroken om met ‘halve’ munten te kunnen betalen. Het voornaamste voordeel is dat personeel niet met contant geld hoeft te werken. Dat argument is echter niet bepaald relevant meer, aangezien de meeste bezoekers een pinpas of mobiel apparaat met bankapp bij zich hebben.
Een ander ‘voordeel’ wat regelmatig genoemd wordt is de extra omzet die gemaakt wordt. De munten voelen niet aan als echt geld, er zijn ingewikkelde omrekenformules nodig om te berekenen wat je nou echt betaalt voor een dienblad vol bier. Je kunt ze nergens anders gebruiken en inwisselen mag vaak niet, dus wordt er veel ‘extra’ omzet gemaakt. De praktijk wijst echter uit dat mensen meer besteden als er zo min mogelijk drempels aanwezig zijn. Contactloos betalen dus, even de smartphone of smartwatch bij het mobiele pinapparaat houden en klaar is Kees.
Met digitaal betalen kunnen ondernemers op festivals meer omzet maken, gewoon omdat de drempel tot aankoop wordt verlaagd. Neem contact op met de experts van Moneycomb voor een duidelijke uitleg op basis van jouw evenement of festival.
2. Self-service kiosken
Net zoals pinnen ingeburgerd is, zien we ook steeds meer self-service kiosken opduiken. Daar hebben wij al ruime ervaring mee op festivals, het voordeel is dat de gemiddelde bezoeker al gewend is aan dergelijke systemen voordat ze het festivalterrein betreden. In horecagelegenheden maar ook self check-in bij hotels of in concertzalen; de klant regelt het zelf met een kiosk en bijvoorbeeld een QR-code in een digitale wallet.
Redenen voor bedrijven om self-service kiosken te plaatsen zijn voor een deel vanwege personeelsgebrek en ook vanwege bezuinigingen. Toch biedt het ook zeker een meerwaarde voor de klant. De doorlooptijd wordt sneller, er worden minder fouten gemaakt en de klant houdt de touwtjes in handen. Een kiosk biedt afnemer de gelegenheid om alle opties te bekijken, de aanbieder kan het scherm en de navigatie inrichten op maximale omzet. Zo kun je extra opties aanbieden, upgrades of gerelateerde producten. Dit zijn mogelijkheden die met traditioneel betalen niet praktisch uitvoerbaar zijn.
3. Centraal geregeld
Zoals we al eerder hebben aangegeven is het nauwelijks meer nodig om event organisers te overtuigen, hoe overtuig je de bedrijven die hun eigen zaak exploiteren tijdens een festival? Zo zullen standhouders vaak hun eigen pinautomaat meenemen. Dit kan een professioneel systeem zijn, of een eenvoudig apparaatje gekoppeld aan een smartphone. Naast beveiliging zitten hier ook andere nadelen aan, denk aan een internetverbinding die niet gegarandeerd werkt op iedere locatie. Moneycomb maakt het mogelijk om centraal betalingen te coördineren met behoud van de autonomie van participanten.
De eigenaar van de snackbar is waarschijnlijk niet hetzelfde bedrijf dat feestartikelen verkoopt of het reuzenrad exploiteert. Het is wel reuze handig als iedereen dezelfde betaalopties biedt. Dus niet munten bij de bar, cash bij de frietkraam en pinnen bij de t-shirt verkoop.
Moneycomb voert niet alleen betaaldiensten uit op locatie, ons team zorgt ook voor voorlichting en uitleg aan alle deelnemers. Zo kunnen meerdere ondernemers voor de beleving van het publiek als een eenheid opereren. En dat leidt wederom tot hogere omzetten. Op het moment dat gasten vertrouwen hebben in de organisatie en ervaren hoe soepel en veilig betalen werkt, zullen ze eerder op een andere locatie tot een aankoop overgaan. De bezoeker is dan veel meer bezig met genieten van het festival en veel minder met management van financiën.
Wil jij tot maar liefst 30 procent meer omzet behalen tijdens festivals? Maak een afspraak met het team van Moneycomb voor de manieren waarop we alle stakeholders tijdens festivals en evenementen van dienst kunnen zijn.