INTERVIEW QUOTE: DEZE MANNEN WILLEN STOPPEN MET GETRUT MET FESTIVALMUNTJES
De muntjes die je op festivals om kunt zetten in drank en eten vormen voor de organisatoren een lucratieve extra inkomstenbron. Want een slordige 5% wordt nooit gebruikt. Toch loont het ook voor de organisatoren om pinbetalingen toe te staan, weten de mannen van Moneycomb. Iets dat we als klant alleen maar kunnen toejuichen, want ook wij zijn dan getrut wel zat.
PINBETALINGEN TOESTAAN
Die winst voor de organisatoren die pinbetalingen toestaan zit hem om te beginnen in het feit dat je bezoekers direct de mogelijkheid biedt hun geld uit te geven, zonder dat ze eerst in de rij moeten staan. ‘En als je festival 10 uur duurt, is elke minuut er 1, weet Guido van den Berk, samen met Michael van Elswijk oprichter van Moneycomb, dat betalen met bankplastic op festivals en andere evenementen mogelijk maakt.
GELD WORDT NIET OP 1 MOMENT VERDIEND BIJ ONS
Het is een operatie die spannender en ingewikkelder is dan het op het eerste gezicht misschien lijkt. ‘Organisatoren hebben maar 1 moment waarop het geld kan worden verdiend, dus er mag simpelweg niks misgaan’, zegt Van Elswijk. ‘En dat kan bij ons dus niet’, voegt hij er zelfverzekerd aan toe.
EEN SIMPELER EN EERLIJKER BETALINGSSYSTEEM
Opvallende bijkomstigheid is dat de heren zichzelf zijn gaan beconcurreren. Want met hun andere bedrijf, The Good Guyz verzorgen ze onder andere de productie van festivals, en zo ook de verkoop van munten. ‘Dat is een goede handel. Je hebt namelijk heel veel mensen nodig, een bunker, de kassahokken, de muntjes zelf, en overal zaten we dan met een paar euro tussen. Aan de andere kant konden we niet ontkennen dat de vraag naar een simpeler en eerlijker betalingssysteem er gewoon is, dat het sowieso die kant zou opgaan. En als dan toch iemand het gras voor je voeten gaat wegmaaien, dan kun je dat maar beter zelf zijn, toch?’
Auteur: Paul van Riessen 08/05/2019