PERSONEEL TIJDENS EVENTS: WAAR HAAL JE ZE VANDAAN?
Op dit moment zijn er zo’n 400.000 vacatures in Nederland. Uiteraard niet alleen in de event en horeca sector, toch is ook hier een grote vraag naar personeel. Tijdens Koningsdag 2022 werden Nederlanders voor de keuze geplaatst om te feesten of zelf achter de tap te gaan staan. Na twee jaar Corona maatregelen was de keuze snel gemaakt… Moet de drempel bij werving van personeel voor events worden verlaagd of moet het salaris juist omhoog? Op deze pagina bekijken we de uitdagingen binnen de entertainmentindustrie, de mogelijke oplossingen en de wijze waarop Moneycomb deze uitdagingen weet te overkomen.
Samen bouwen
Moneycomb is al ruim 10 jaar de expert in cashless betalen tijdens events. We hebben samen met event organizers grote hoogten meegemaakt en we zijn met z’n allen de laatste twee jaar door een heel diep dal gegaan. Nu het festivalseizoen weer opbloeit zoeken we samen met ondernemers en event organizers naar structurele oplossingen en slimme manieren om events te organiseren. We horen graag wat jouw uitdagingen zijn op het gebied van draadloos pinnen en connectiviteit tijdens evenementen. Neem vandaag nog contact op voor de oplossing van morgen!
Mensen zijn lui
Horeca ondernemer Won Yip gaf als antwoord voor een tekort aan personeel dat mensen lui zijn. (Quote uit De Ondernemer.) Dit is een citaat waarbij context zeker van belang is. Hij doelde hiermee niet (alleen) op de welvaart in de maatschappij en ‘verwend’ personeel, maar hij stak zijn hand ook in eigen boezem. Hij gaf aan dat je als werkgever betrokken moet blijven met je zaak en niet vanaf je vakantie moet roepen dat het personeel een stap extra moet zetten. Met z’n allen 'de schouders eronder' dus, dat is toch even wat anders dan ‘luie mensen’. De oplossingen voor personeel tijdens events kunnen niet worden opgelost door achterover te leunen en afwachten wat er gaat gebeuren. Dat is ook zeker niet het geval, personeel is niet lui. Zeker niet als ze honger krijgen…
Is geld de oplossing?
Met twee jaar geen festivals en nauwelijks activiteit in de horeca (afhaal- en bezorgrestaurants uitgezonderd) hebben veel jongeren elders een baantje gezocht. Toch zouden ze liever weer terugkeren als personeel tijdens events. Daarnaast is er een flinke groep jongeren die nu oud genoeg zijn om biertjes te tappen en rond te lopen met een mobiele pinautomaat. Dit is duidelijk merkbaar in het aantal sollicitanten en het aanbod bij uitzendbureaus.
Een veelgehoorde kritiek op personeelsbeleid is de compensatie voor personeel. Kun je met een hoger uurloon meer personeel werven? Voor een deel wel, toch is het geld zeker niet de enige oplossing voor het personeelstekort. Een leuke baan binnen een hecht team met werknemers én werkgevers die elkaar versterken. Met name flexibiliteit is daarbij het sleutelwoord. Als iemand een dagje vrij kan nemen en later een keer op een feestdag bijspringt dan kun je als team de lasten verdelen. Dit versterkt de teamgeest en zorgt ervoor dat personeel een betere band krijgt met de werkgever. Steeds nieuwe krachten inwerken is onder de streep zeker geen kostenbesparende oplossing.
Personeel is geen wegwerp product
De specialisten van Moneycomb werken nauw samen met event organizers. We kennen de directieleden, de teamleiders, maar we zien ook veel wisselende gezichten tijdens festivals en evenementen. Dagwerkers die voor hooguit een weekend lange uren maken om daarna weer elders aan de slag te gaan. Soms kom je bekende gezichten tegen. Dit zijn flexibele medewerkers die komen en gaan maar wel betrokkenheid tonen. Ze willen niet gebonden zijn maar doen stiekem wel veel ervaring op. Daar leren ze van en de organisatie profiteert van deze kennis. Naast financiële compensatie mag waardering niet worden onderschat. “Voor jou tien anderen” is oude economie, dit werkt in veel sectoren niet meer. En dit is zeker geen slechte ontwikkeling. Net zoals we bij Moneycomb de transitie van festivalmuntjes naar digitaal betalen hebben meegemaakt zien we ook een andere dynamiek bij personeel tijdens events. Niet altijd beter, zeker niet altijd slechter maar gewoon anders. Een nieuwe stap in een nieuwe economie. En daar dragen we graag ons steentje aan bij. Als dienstverlener met een specifieke expertise waar je als event organizer niet mee moet samenwerken maar mee wilt samenwerken.
Kwaliteit staat voorop
Vroeger was alles beter, dat zegt iedere oudere generatie. De feiten wijzen anders uit. Kinderen spelen niet meer buiten … Het animo voor open air festivals geeft aan dat buiten ‘spelen’ wel degelijk populair is onder jongeren. Jongeren zijn niet sociaal met hun smartphones ... Toch zijn ze urenlang bezig met chatten, er zit iemand aan de andere kant van de lijn. De mobilisering van de maatschappij is erg snel verlopen, voor sommigen té snel. Het gemak van betalen met je smartphone dankzij een RFID-chip en een mobiele pinautomaat is een ontwikkeling die heel snel is verlopen. Zoals met alles wat zich snel ontwikkelt moet je ervoor waken dat de kwaliteit niet in het geding komt. Als de verbinding uitvalt bijvoorbeeld, of als iemand in de bediening de verkeerde bestelling geeft. Koppel de smartphone van het bedienend personeel aan de centrale POS-kassa die weer draadloos gekoppeld is aan het netwerk voor betalingen tijdens een festival. Door alle schakels te optimaliseren lever je meer kwaliteit en dat wordt gewaardeerd. Meer weten over het aanleggen van een ad-hocnetwerk tijdens een evenement of festival? Neem contact op met Moneycomb voor een maatwerk oplossing.
Hoe werf je personeel?
Event personeel is vaak relatief jong. In dezelfde leeftijdscategorie als de bezoekers. Dit maakt werving van personeel een uitdaging. Jongeren moeten kiezen tussen geld verdienen en geld uitgeven. Wat zijn de manieren om goed personeel te werven?
1. Uitzendbureau
Voor tijdelijk personeel kun je naar het uitzendbureau gaan. Er zijn diverse bureaus die zich richten op evenementen en festivals. Het betreft dan vaak studenten die graag wat bijverdienen. Je kunt de werving geheel uitbesteden, dit betekent wel dat je als werkgever een minder nauwe band hebt met het personeel. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
2. Payrolling
Heb je iemand gevonden die je graag vaker wilt inschakelen, maar kun je niet het risico nemen voor een vaste aanstelling? Dan biedt payrolling wellicht een uitkomst. Dit is een vorm van dienstverband waarbij het payroll-bedrijf zorgt voor het salaris inclusief verzekeringen, belastingafdracht etc. Reken ongeveer het dubbele tarief van wat je normaal gesproken zou betalen aan salaris. Je loopt zeker als kleine organisatie aanzienlijk minder risico.
3. ZZP’ers
Een Kamer van Koophandel inschrijving is snel geregeld. Daarom zijn er ook zoveel Zzp'ers in Nederland. Dit lijkt goed voor evenementen en er zijn inderdaad een aantal pluspunten. Toch zijn er wel enkele aandachtspunten waar je rekening mee moet houden. Zo moet een Zzp'er meerdere opdrachtgevers hebben, anders ziet de Belastingdienst het alsnog als een regulier dienstverband. Wel de lusten, niet de lasten gaat niet zomaar op bij een Zzp'er inhuren.
4. Off-site personeel
Dit is geen nieuwe ontwikkeling, het is wel een manier van personeel inschakelen die dankzij internet technologie veel meer mogelijkheden biedt. Naast een call-center met operators in India zijn er ook veel nieuwe mogelijkheden. Zo maakt een fast-food bedrijf in Canada gebruik van een kassamedewerker die in Centraal-Amerika werkt via de webcam. Met contactloos betalen kunnen soortgelijke decentrale diensten verleend worden. Zo kun je klanten laten bestellen en afrekenen zonder bediening aan tafel. Daarmee bespaar je niet alleen kosten, je verhoogt er ook de efficiëntie mee tijdens drukke events.
5. Personeel vanuit het buitenland
Je kunt personeel ook fysiek uit het buitenland laten komen. De regels voor werknemers van buiten de EU zullen in 2022 versoepeld worden om het personeelstekort op te vangen. Er zijn hierbij zeker obstakels om te overwinnen zoals een andere taal en culturele verschillen, het kan wel een (tijdelijke) oplossing bieden voor events. Werving en selectie vereist wel minimaal dezelfde aandacht als voor Nederlandse werknemers het geval is, zeker in de hospitality sector. De taal kun je leren, klantgericht handelen vereist ‘soft skills’ die je niet even meester maakt.
6. Vaste kern, flexibele krachten
Als onderneming loop je een groter risico met alleen flexibele krachten dan met vast personeel. Voor ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid zijn oplossingen te bedenken, als jouw flexibele oproepkrachten geen gehoor geven dan heb je echt een probleem. Overweeg een vast team samen te stellen met personeel op afroep in combinatie met bedrijven die een specialisme hebben. Bij Moneycomb weten we alles van cashless betalen, we kunnen naast het aanleggen van de infrastructuur ook personeelstraining verzorgen. Informeer geheel vrijblijvend naar de mogelijkheden.
7. Automatisering
Dan is er nog automatisering. Er zijn veel schakels in het proces te automatiseren. Daarbij moet het uitgangspunt niet zijn om bestaande werknemers te vervangen, maar om het werk van personeel te verlichten of inhoudelijk te veranderen. Denk aan een zelfscan kassa in de winkel. Het neemt de noodzaak voor personeel niet weg, de workflow wordt er wel efficiënter door.
We leven niet in een wereld waarin iedereen een standaard basisinkomen heeft en we met z’n allen tegelijkertijd kunnen feesten. Er zal altijd behoefte zijn aan dienstverleners, werknemers en uitvoerende krachten. Door slim samen te werken en de middelen te gebruiken die voorhanden zijn kan de kloof tussen vraag en aanbod van personeel gedicht worden. En dit zal in het huidige festivalseizoen zeker nodig zijn!
Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Neem dan gerust contact met ons op.