skip to Main Content
Pinnen Aan De Bar, Lowlands, Pinonly, Ondernemers, Nieuws, BNR, Festival Finance Handling

Van Elswijk: ‘Productie voor pinnen aan de bar is 25% goedkoper’

Lowlands in de portefeuille van Moneycomb? Oprichter Michael van Elswijk werd geïnterviewd door Marijke Roskam van BNR radio. Hoe is Moneycomb ontstaan, hoe heeft Moneycomb festivalorganisatoren weten te overtuigen van het betaalsysteem en wat doe je nu als je per se een drankrondje wil geven? Bekijk de uitzending van  6 augustus op het BNR You Tube kanaal of lees hieronder het hele interview.

 

Wat doen The Good Guyz zoal?

‘The Good Guyz is een productiebureau dat verantwoordelijk is voor events als o.a. Dance Valley en Amsterdam Open Air, maar ook corporate klussen zoals projecten voor Booking.com en Ajax Open Dag.’

 

Zijn het vooral fysieke zaken die The Good Guyz regelen voor een evenement?

‘Ja dat klopt, we leggen rijplaatjes, hekken, we leggen stroom aan. Verzorgen licht en geluid. Hele logistiek praktische zaken inderdaad.’

 

Hoe is Moneycomb ontstaan?

‘Een van die die praktische zaken is de finance handeling op evenementen. Dat is een enorme operatie. Het komt allemaal op 1 dag binnen. Dit doen we al jaren via The Good Guyz met muntjes die je kan kopen bij een kassa. We zorgden voor de kassahokjes, kassabemanning, runners, een geldbunker enz.’

 

Jullie dachten dat kan beter?

‘Ja inderdaad. Het was vroeger veel cash handeling, maar we zagen dat het langzaam verschoof van 40% pin en 60 procent cash, vervolgens werd dat 50/50, toen 40% pin naar 60% cash. De afgelopen jaren is het zeker naar 80% pin gegaan.’

 

Waarom nu pas pinnen op festivals?

‘We wachten gewoon op een snellere pintransactie. Het contactloos betalen heeft de handeling zodanig versneld. Het gaat nu even snel of sneller als muntjes.  Het pinsysteem draait op wifi, mocht die even niet toereikend zijn door een storing dan pakt ie het 4G simkaartje en zoekt dan nar het snelste netwerk.’

 

Wat voor investering is daarmee gemoeid gegaan?

‘Allereest een nieuw bedrijf, Moneycomb dus. Een vergunning van de Nederlandse Bank, Stichting Derden Gelden, waar alle pingelden op verzameld worden zodat je het kan doorstorten naar de organisaties moest geregeld worden. Een vrij juridische rompslomp. Dit heeft een goed jaar gekost, begin 2018 hebben we Moneycomb eindelijk ook echt kunnen neerzetten.’

 

Wat viel het meest tegen in dit traject?

‘De tijd die we nodig hadden om Moneycomb op te tuigen.  We zijn gewend om snel te schakelen, iets op te pakken en neer te zetten, dat viel nu tegen.’

 

Was het makkelijk om festivaldirecteuren te overtuigen?

‘Er zijn ontzettend veel ontwikkelingen geweest binnen finance handling op evenement de laatste jaren, zoals ook bijvoorbeeld rifd-bandjes, maar uiteindelijk moet je ook daarmee je bij een kassa melden en het tegoed opladen. En dan pas kan je naar de bar. Je vervangt wel muntjes, maar eigenlijk met dezelfde handeling.

 

Verloren’ muntjes leveren festivalorganisatoren ook geld op, toch?

‘Het levert inderdaad geld op. Er wordt wel gepromoot dat je al je muntjes uit moet geven, maar er gaat idd altijd wel ergens een muntje verloren. In de modder of in iemands broekzak of sommige mensen verzamelen zelfs muntjes. Er wordt idd wel geld op die manier verdient. Maar uiteindelijk heb je doormiddel van al die muntenhandeling ook veel kosten, mede aan ons.’

 

Wat scheelt pin ten opzichte van muntjes?

‘De productiekosten zijn zeker 25% goedkoper bij pinnen aan de bar.  Zo heft het elkaar weer op.’

 

Gaat acquisitie gemakkelijk bij festivaldirecteuren?

‘Je hebt traditionelere evenementorganisaties die gewend zijn aan munten en het is gewoon een bewezen systeem. Waarom zou je dat veranderen. Aan de andere kant denken wij dat bezoekersgemak voorop dient te staan. Bij contactloos betalen kan een bezoeker wanneer ze het festivalterrein op lopen direct een biertje kopen of iets anders lekkers kopen en tot het laatste moment kan die pinnen. Dat levert ook weer omzet op.’

 

Hoe ben je goed gestart met Moneycomb?

‘Het product op zich is al best wel overtuigend, het werkt goed, we hebben back-up op back-up. Als er stroom uitvalt hebben we een accu die nog 8 uur door gaat, als wifi wegvalt zit er nog een 4G simkaart in elke afzonderlijke pinterminal. We werken met iZettle als pinleverancier. Die werken ook weer met een waterdicht systeem. Dit betekent dat als de ene betaalverwerker plat gaat, wat kan gebeuren, er altijd nog een andere is. We hebben back-up op back-up op back-up waarmee we een organisatie goed kunnen overtuigen.

 

Wat moest je persoonlijk nog leren in dit fintech project?

‘Ik moest vooral leren om te bouwen op partners. Je hebt niet alle kennis in huis. Je kan zelf een kassasysteem ontwikkelen of je zoekt een partner die dat al heeft uitgevonden. Wij kozen voor het laatste.’

 

Welke waarde hang je aan zo’n betaalsysteem?

‘Nederland is echt een pin-land, je hebt veel aanbieders. Je vergelijkt het met elkaar en je kijkt wat het beste voelt en zoekt de beste aanbieder. Het is een andere markt dan de festivalproductiemarkt. Evenementenproductie is een relatie die je opbouwt, je kent elkaar al jaren.  Nu komen we met een droger product aanzetten. Maar Moneycomb is een product dat vanuit zichzelf overtuigend is.

 

Een rondje geven hoe doe je dat nu?

‘Je moet nu bereid zijn om voor bijvoorbeeld 20 man een rondje te betalen en halen. Maar je kan ook nog steeds met cash betalen, vooral als er veel toeristen zijn op een festival is dat handig. Er staat dan een kassahok op het terrein waar je je cash op een pasje kan zetten. Ook wel family card genoemd. Zo kun je alsnog een pot maken.’

 

Welk festival moet er nog in de portefeuille van Moneycomb?

‘Lowlands.  We hebben al lijntjes uitgezet.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *