Tegenvallende kaartverkoop festivals 2023
In 2023 zijn er meerdere (grote) festivals afgelast of drastisch teruggeschaald omdat de kaartverkoop tegenvalt. Er zijn geen ‘social distancing’ restricties meer zoals in 2020 en 2021, toch komen festivalgangers niet massaal op evenementen af. Waarom valt de kaartverkoop van festivals in 2023 zo tegen en wat kunnen evenementenorganisaties doen om het tij te keren? Op deze pagina bekijken we wat er misgaat én hoe het beter kan.
Kaartverkoop festivals 2023 valt tegen
Op 11 juli werd bekendgemaakt dat het rockfestival Flycatcher in Oldenzaal dat gepland was voor 4 en 5 augustus, definitief niet door zou gaan. Het was een nieuwe formule die als ‘merknaam’ nog niet bekend was, toch was er een nette line-up aan artiesten geboekt. Ook het Forever Young festival dat dit jaar voor de derde keer georganiseerd werd, kon niet voldoende kaarten verkopen. Dit evenement heeft een wat oudere doelgroep dan de meeste zomerfestivals. Het zijn slechts enkele voorbeelden van festivals in 2023 waarvan de kaartverkoop tegenvalt. Op ‘t Veltje in Sevenum en ook festival Mañana Mañana lukte het niet om voldoende kaarten te verkopen. Dat laatste festival werd georganiseerd door Feestfabriek Alles Komt Goed BV. Maar komt het nog goed?
Wat gaat er mis? Er zijn meerdere mogelijke redenen aan te wijzen, sommige zijn specifiek voor een evenement, maar er zijn ook algemene theorieën over de stagnerende kaartverkoop. Laten we enkele onderwerpen onder de loep nemen met mogelijke verbeterpunten.
1. Covid-19
Wat, nog steeds Corona als excuus? Het lijkt verleden tijd, maar organisaties kampen nog steeds met de effecten van de lockdown. 2022 was een soort ‘bevrijdingsjaar’ waarin mensen eindelijk weer een feestje mochten vieren. Dit inhaaleffect werkt nog steeds door. In plaats van een festival bezoeken zijn er grootse bruiloften of internationale vakanties die jarenlang uitgesteld waren. Je kunt iedere euro maar één keer besteden en dan vallen evenementen buiten de boot.
Mogelijke oplossing: Gratis toegang is een optie, maar dit brengt wel risico’s met zich mee. Zorg ervoor dat betalen voor bijvoorbeeld hapjes en drankjes op de festivallocatie zeer laagdrempelig blijft, bijvoorbeeld met mobiel pinnen. Moneycomb heeft diverse oplossingen om betalen eenvoudig en ‘leuk’ te maken.
2. Economische crisis
Een hoge inflatie zorgt voor een lege portemonnee bij veel mensen en ook bij bedrijven. Ondernemers kunnen geen gratis festivals meer organiseren en moeten prijzen verhogen, ondertussen zijn festivalgangers niet bereid of in staat om meer te betalen. De ene partij heeft meer geld nodig terwijl de andere partij de hand op de knip houdt.
Mogelijke oplossing: Terugschalen is een optie. Minder grote namen, maar wel kwaliteit leveren. Kweek goodwill door te laten zien dat je het onderste uit de kan haalt voor de prijs van een kaartje. Bouw aan je community door te laten zien waar die zuurverdiende centen aan besteed worden.
3. Overvloed aan nieuwe festivals
Omdat er jarenlang geen evenementen mogelijk waren, zijn er veel (nieuwe) partijen die dolgraag hun stempel drukken op de festivalsector. Dit leidt tot een overvloed aan nieuwe namen die allemaal strijden om de gunst van de bezoeker. Deze versnippering leidt tot verwarring bij de consument die geen keuze kan maken. Als vriendengroepen het niet eens kunnen worden over het ‘beste’ evenement, dan gaan ze uiteindelijk thuis in de tuin een feestje organiseren.
Mogelijke oplossing: Loop elkaar niet voor de voeten en sla de handen ineen. Niet ieder gehucht in Nederland heeft een eigen festival nodig. Je kunt ook de pijlen richten op een niche doelgroep met een trouw publiek. Groter is niet altijd beter.
4. Gebrek aan personeel
Zelfs al verkoop je tienduizenden tickets, je moet ook voor personeel zorgen. Iedereen houdt van een feestje, niemand wil tijdens een evenement werken. Van bouwers tot aan horeca medewerkers; er is geen ervaren personeel te krijgen. Zeker niet voor eenmalige festivals zonder zekerheid van inkomen.
Mogelijke oplossing: Optimaliseer de keten door bijvoorbeeld zelf-service kassa's te plaatsen. Kijk goed naar wat fastfood restaurants en pretparken doen om de workflow te stroomlijnen. Meer weten over digitale ticketing en betalingen verwerken? Neem contact op met de experts van Moneycomb.
5. Te weinig vernieuwing
Er zijn zeker evenement organisaties die in de laatste jaren goed hebben nagedacht over nieuwe concepten en innovatieve programmering. Helaas zijn er ook veel planners die op dezelfde voet willen doorgaan terwijl het publiek alweer enkele stappen verder is. Je kunt niet zomaar een evenement ‘inhalen’, soms moet je het wiel opnieuw uitvinden.
Mogelijke oplossing: Houd je vinger op de pols van de samenleving. Welke muziek spreekt aan, welke artiesten scoren goed? Spoor trends op en peil de betrokkenheid. Kom met een concept dat opvalt en een duidelijke propositie biedt.
Als zelfs het beruchte Frye Festival aan een terugkeer werkt, dan kan het festival klimaat in Nederland zeker herstellen. In tegenstelling tot 2022 gaat het echter niet vanzelf. Heb je behoefte aan een betrouwbare partner met een vernieuwende kijk op zaken? Vraag dan geheel vrijblijvend een consult aan bij Moneycomb.